Bijzondere dagen

27 mei 2018 - Poitiers, Frankrijk

24 mei rustdag in Royan 25 km

Fiets weer klaar maar hebben nog een nacht een kamer. Achteraf hadden we kunnen kamperen, of 1 nacht blijven, maar ja........achteraf weet je alles hè. Royan bekeken en een stuk langs de kust. Prachtig uitzicht over de monding van de Gironde. Ook een markthal die dagelijks open is van 7-13 uur. Ze verkopen er van alles, onder andere vis, brood, wijn, vlees, fruit. Ook kant en klare dingen die er echt heel vers bereid uitzagen.

25 mei Royan - Saint Jean d’ Angely. 75 km

Vanochtend in de regen vertrokken, maar ondanks dat een hele mooie route en het was niet koud. Na 30 km even pauze en droog worden. Vonden een overkapping met een keukenblok en toilet bij een soort park. Heel handig. Lekker koffie en thee gemaakt en onze dagelijkse banaan verorberd en een croissant gedeeld. Daarna weer  regenkleding aan en op pad, maar al snel werd het droog. Wel nog bewolkt. Hele mooie route door een heuvelachtig landschap. Op weg naar de camping, maar helaas weer veel regen aan het eind van de middag. Camping was geen optie, dus toch hotel. We kozen voor Maison L’ Ambassadeur. Was even lastig te vinden, want het was een woonhuis in een straat. Wij aanbellen en tot onze verbazing deed een ouder stel de deur open. Zij beetje excentriek en hij een hele nette Fransman. Zij hadden niet op ons gerekend en waren net terug van boodschappen doen, maar we waren van harte welkom.  We konden onze fietsen achterom zetten en later in de garage. We kwamen in een prachtige grote stadstuin. Verwacht je gewoon niet. Jammer dat het regende. Toen gauw naar binnen. WoW wat een huis zeg. Benedenverdieping met meerdere kamers die door het echtpaar werd gebruikt en waar wij ook gebruik van mochten maken. Mochten zelfs haar keuken gebruiken als we dat zouden willen. We moesten eerst maar eens onze natte spullen uitdoen en kregen een aperitief en kop thee. Heel gezellig zitten kletsen deels in Engels en deels in Frans. Ze heetten Alice (70) en Philippe en hadden ca 35 jaar in Parijs gewoond en nu sinds een jaar of 3 in dit stadje.

Alice gek op brocantemarkten en al meer dan 30 jaar een verzamelaar van mooie spullen en dat kon je ook overal in huis terug zien. Alles ingericht op een onderwerp. Toen naar de kamer....... een heerlijk ruime plek van alle gemakken voorzien. Wat een dag dan toch nog weer mooi kan eindigen.

Ontbijt de volgende ochtend prima. Daaarnnaar de garage met onze spullen. En ze keken toe hoe wij onze fietsen aan het bepakken waren. Helemaal verbaasd hoe dat ging. Ze vroeg nog of we op gps aan het fietsen waren en ze wilde dit wel eens zien. Daarna kregen ieders drie dikke zoenen van Alice en werden we uitgezwaaid. Geweldig en bijzonder!,,

26 mei Saint Jean d’Angely - Celles sur Belle

Gelijk heerlijk warm en prima fietsweer. Wederom mooie tocht door glooiend landschap met afwisselend akkkerbouw en bossen. In eerste instantie zouden we gaan kamperen in Melle, maar daar aangekomen bleek de camping dicht te zijn en verder geen overnachtingsmogelijkheden  ( tenminste niet door ons te vinden of was vol). Hup weer op de fiets naar dorp 8 km verderop. Over een spoorlijn dus geen enorme klimmen. Inmiddels begon de lucht te betrekken in rap tempo en rommelde het in de verte. Oei ..... gauw naar de camping. ........ DICHT !! Wat nu.....booking.com gaf een Hostellerie aan dus daar naar toe. ... DICHT !! Gelukkig was er een telefoonnummer en daar naar te gebeld. Er kwam iemand in ca 30 minuten. Ondertussen werd het steeds donkerder en donkerder en het gerommel van onweer was behoorlijk dichtbij. Gauw in de plaatselijke bar wat gaan drinken. Ook nog maar net op tijd binnen en toen begon het toch tekeer te gaan. Zelfs nog hagel. Hotel kwam uiteindelijk goed en we konden nog eten daar en ontbijten. Weer klaarde op en het dorp bleek toch nog wel iets te bieden te hebben. Prachtige abdijkerk, bakkers, supermarktje en hele oude gebouwen. Prachtig.

Wij genieten hier echt iedere keer weer van hoe de dingen lopen. Dat je bijna denkt dat de oplossingen op zijn komt het toch weer goed. Dus al met al twee hele bijzondere dagen. Ook bijzonder omdat we de 1500 km gepasseerd zijn en er geen pech meer is geweest met de fiets. En nog twee mensen uit Ierland ontmoet die ook al een tijd op oad waren. Zij moesten op 7 juli  bij de boot naar Ierland zijn, dus die hadden nog even.

1. Maarten Walda:
    27 mei 2018