Een koude dag met een bijzonder eindel

13 mei 2018 - Davenport, Iowa, Verenigde Staten

13 mei: Coca - Roa

Afstand: 95 km

Weer: beter dan gisteren. Strak blauw en veel minder wind maar eigenlijk veel te koud. Wel overwegend wind mee.

Na een echt spaans ontbijt uitgezwaaid door de man van de Casa la Paca. We hadden heel veel rechte wegen en al snel hadden we de 30 km al weer bereikt. In de plaatsen waar we door kwamen was eigenlijk niets te beleven. Weet niet of dit met de zondag van had of dat het er altijd zo is, maar...... weinig tot niets open. Dus de koffie moest nog even op zich laten wachten. Maar ook dat is weer gelukt,en ook brood voor de lunch kwam goed. Alleen een plek uit de wind ...... achter een grote stapel stenen gezeten. Wat een uitgestrekt landschap. Veel akkerbouw. Wat ons opvalt is dat er veel schuren staan, maar dat de boeren niet bij het bedrijf wonen. Dus heel erg rustig op het platteland.

Op een gegeven moment gingen we richting Penafiel. Bleek een hele mooie, gelijkmatige afdaling te zijn door een, bijna onwerkelijk mooi, dal. In Peñafiel besloten door te fietsen naar Roa en een casa geboekt. We zouden er tussen 16 - 17 uur aankomen, maar helaas deed niemand open en de telefoon werd ook niet opgenomen. We hadden geboekt via onze “vrienden” van booking.com. Prima organisatie maar nu moesten ze ons toch even helpen. En dit hebben ze zeker gedaan. Ze hebben een protocol en de aardige dame gaf aan dat ze ons  terug zou bellen. Wij zaten al die tijd in een bar warm te worden. Kopje koffie erbij en toen belde ze na drie kwartier. Zij hadden geen contact gehad en ze hebben de boeking geannuleerd. Nu waren er niet veel mogelijkheden voor overnachting en voor ons was na 95 km het ook wel even klaar met fietsen. Er was nog 1 casa in het dorp maar die was een keer zo duur als waar we naar toe zouden. Geen optie voor ons om nog 20 km naar een andere plaats te gaan. De supervisor moest er iets van vinden, en...... die vond het goed. Het betekende dat wij konden boeken en op een later moment het verschil in bedrag van hen terug krijgen. Het zijn toch echte “vrienden” hoor. We bevelen ze hierbij aan!!

Na de boeking werden we binnen 5 minuten door de beheerder decanen de casa gebeld. Hoe laat we dachten aan te komen. Nu zaten we dus in een bar en dat waren de buren...... ze was in de buurt en kwam er snel aan. En toen werden we verrast: ze sprak heel goed Engels en liet ons binnen via een deur met een verrassend grote patio en terras. We kregen een appartement van twee verdiepingen. We vielen van de ene in de andere verbazing, want het was heel groot en modern met twee slaapkamers met ieder een eigen badkamer, een kamer met keuken en nog apart toilet bij de kamer. We hebben zelf gekookt want wij hoefden nergens meer hee, na een heerlijke douchebeurt met regendouche lekker op de bank. Jammer dat we niet kunnen blijven, maar wat een weelde en luxe. Zo zie je maar dat uit iets heel vervelends zoiets moois kan komen. Zelfs ontbijt is al geregeld en we moeten nog even appen hoe laat we morgen willen vertrekken. Zo fijn!

1. Xandra Stenekes:
    13 mei 2018
    Heel fijn dus...lekker hoor...
  2. Tjeerd:
    13 mei 2018
    Soms wat luxe is ook niet erg 😁
  3. Tineke Witteveen:
    14 mei 2018
    Dat is het leuke van zo'n reis, je weet nooit wat er gebeurt.
    Hadewieg, wat staat dat rode shirt je leuk! En ik zie aan jullie snoetjes dat jullie echt genieten van dit avontuur. Heel veel plezier nog op deze reis.
  4. Maarten Walda:
    14 mei 2018
    Het was hier gisteren ook bar en boos. Veel regen en fris. Mooi verhaal weer, leuk om te lezen.
  5. Rita:
    14 mei 2018
    Haha hadden wij in Spanje ook , eerste appartemen met riool lucht van hier tot Tokio.
    Daarna verkast naar superdeluxe!!
    Heerlijk!
  6. Jos:
    15 mei 2018
    Zo te horen gaat het prima!!
  7. Andre:
    15 mei 2018
    Je hebt altijd mensen die geluk hebben...Zo'n mooi appartement is toch heel wat waard.
  8. Angélique Maters:
    17 mei 2018
    Elk nadeel heeft zo z'n voordeel dus! En welverdiend na zo'n dag!! :-p
  9. Anita Bruinewoud:
    17 mei 2018
    Ik ben vandaag op jullie blog aangeland. Leuk om alle verhalen te lezen. Wat hebben jullie al ontzettend veel kilometers gefietst. Hoop dat de reis aan jullie verwachtingen voldoet. Veel plezier samen en geniet ervan.