Slechte wegen, weer en luguber landschap

11 mei 2018 - Segovia, Spanje

8 mei 2018: Talavera de la Reina - Cadalso De Los Vidrios : 65 km

Een hele bijzondere dag vandaag geweest. En dit niet in de meest positieve zin. We wisten dat we vandaag redelijk veel moesten klimmen en dat was ook zo, maar wat wij  niet wisten van tevoren dat het toch een wat “ b(iz)arre” tocht zou worden.

Wat ik al aangaf een dag met veel klimmen, maar ook veel slecht wegdek, slecht weer. We moesten zelfs de regenjassen aan. Onweer (dat gelukkig) rondom ons bleef maar al fietsend door een behoorlijk luguber landschap. Ieder moment kon er naar ons idee een trol of ander vreemd wezen achter een boom, rotsblok of struik tevoorschijn komen.

Aangekomen in Cadalso De Los Vidrios kregen we bij de eerste overnachtingsplek te horen dat ze geen plek hadden. Herman had inmiddels nog iets gevonden en we konden er terecht. Het was een heel oud hotel, erg vergane glorie maar weer een vriendelijke señora die ons hielp met de fietsen een trappetje op te tillen. Hele grote kamer en waren al lang blij dat we na deze pittige dag een slaapplek hadden. Kamperen was ook absoluut geen optie vandaag. Wij het dorp in voor wat eten maar helaas niet gelukt. Een heel bijzonder dorp waar wij ons niet echt thuis voelden. Hele aparte mensen. Ze leken in niets op de Spanjaarden die wij tot nu ontmoet hebben, maar meer een heel grote plaats bewoond Roma-zigeuners. Er was niets te eten te krijgen dus in de hotelkamer nog een restant van overdag gegeten. Wel heerlijk geslapen.

9 mei 2018: Cadalso De Los Vidrios - San Lorenzo el Escorial: 60 km

Eerst even in de plaatselijke supermarkt proviand ingeslagen want je weet maar nooit. Vandaag beter weer, maar wederom veel klimmen maar dat wisten we. Ook weer hele slechte wegen met veel kuilen en stenen en steil. Dus voor mij, maar zelfs voor Herman fietsje duwen de berg op (ach ja zo train je de armspieren zullen we maar zeggen). Wel een veel mooier gebied dus dat maakte ook wel weer wat goed. Heel klein stukje via verde gefietst en toen weer bergop. Resultaat was een prachtig gezicht op het Monasterio van San Lorenzo el Escorial. Toen nog een hele lange afdaling naar het stadje. Toen nog een flinke klim langs het klooster en naar het hotel. Ook weer blij dat we er waren. We hadden voor 2 nachten geboekt dus een rustdag erbij.

10 mei 2018: San Lorenzo el Escorial

Vandaag het Monasterio bekeken. Wat een enorm bouwwerk. Ze hebben er ca 30 jaar over gedaan om het te bouwen en heeft 4000 kamers. Een rondleiding gedaan met een soort IPad en oortje. Paar uur rondgelopen daar. Schitterende ruimtes, kerkgedeeltes. Helaas op veel plekken mocht er niet gefotografeerd worden. Vandaag ook geïnformeerd naar onze reis met de trein naar Segovia . Kunnen de volgende dag in de ochtend daar naar toe.

1. Maarten Walda:
    12 mei 2018
    Mooi verhaal weer Hadewieg. Blijft een bijzonder avontuur. Op de trollenfoto zie ik ze zelfs achter de rotsblokken wegkruipen :)
    Groetjes M&W
  2. Elsbeth:
    12 mei 2018
    Wat een vakantie met uitersten. Leuk jullie zo een beetje te volgen. Have fun!
  3. Andre:
    12 mei 2018
    Fijn dat jullie goed getraind zijn...Best pittig tochtje volgens mij. wat een belevenissen. Knap hoor. veel plezier nog.
  4. Tjeerd:
    13 mei 2018
    Mooi verhaal. Dit soort reizen horen ook niet perfect te gaan. Bergen en dalen 😁